14.Korean Painting: From Modern to Contemporary, 1945-1980s (한국 현대회화의 흐름)
조회수8016
등록일2016.05.09
발간년도2015년 10월 20일
첨부파일
14. Korean Painting (한국 현대회화의 흐름) From Modern to Contemporary, 1945-1980
1945년 광복 이후 구상과 비구상의 양대 계보, 1970년대 실험 미술, 1980년대 민중 미술 등 시기별로 한국 화단에 대두되었던 주요 이슈들과 해외 동향의 유입 및 한국 미술가들의 해외 진출 등을 정리하여 소개하고 있다.
우리가 주목해야 하는 부분은 당시 우리나라 예술가들과 지식인들이 조선 색과 문화 정체성에 대해서 어떠한 인식을 가지고 있었으며, 이러한 경험이 광복 이후에 어떠한 영향을 미쳤는가 하는 점이다. 위에서 살펴본 바와 같이 일제 강점기 동안 외래 문물이 밀려들어오고 문화적 정통성이 위협을 받게 되자 예술가들 사이에서는 이에 대한 위기의식과 함께 능동적인 대응 필요성이 광범위하게 대두되었다.
현재로서는 서양 미술사의 전개 양상에 따라서 만들어진 이 용어들을 사용할 수밖에 없지만 적어도 시대 구분과 역사 인식의 문제가 우리 스스로의 가치를 평가하는데 있어서 얼마나 중요한지는 다시 한 번 되새겨 볼 필요가 있다.
01 서론: 일제 강점기 유산과 문화적 정체성
02 광복에서 한국 전쟁까지
- 해방공간(解放空間)의 미술 단체들
- <신사실파>와 모더니즘 조형 이념의 발아
- 한국 전쟁기의 화단 활동들
03 미술대학과 <국전>
- 미술대학의 성장
- <대한민국미술전람회>와 아카데미즘의 확산
04. 한국전쟁 이후의 다원적 움직임들
- <반 국전> 선언과 앵포르멜 운동
- 국제 비엔날레 사대의 한국 미술가들
- 구상 미술의 아웃사이더들
05. 1970년대의 전위와 보수
- 개념 미술의 등장
- 모노크롬 회화
06. 1980년대, 이미지의 반격
- 민중 미술과 사실주의 미학
- 모더니즘의 굴레를 넘어서
07 ‘모더니즘(Modernism)’, 현대성(現代性), 현대화(現代化)
We need to focus on what sort of cognizance Korean artists and intellectuals had at the time on Joseon color and cultural identity, and what kind of influences these experiences had after the liberation. When cultural legitimacy was threatened by the waves of foreign culture under the Japanese colonial rule, the need for cultural crisis awareness and proactive action vastly emerged.
We have no choice but to use the terms and legacies created during the development phase of the Western art history for now, but we need to mediate once again on how important the notion and self-awareness of our own history are in evaluating our own values.
01 Introduction: Aftermath of Japanese Colonialism and the Problem of Cultural Identity
02 From Liberation to the Korean War
- Art Groups of the Liberation Period
- Neo-Realist Group and Birth of Formative Ideology in Modernism
- Art Activities during the Korean War
03 Formation of Academism
- The Development of Art Colleges
- The Rise and Fall of National Art Exhibition of the Republic of Korea
04 Pluralistic Movements after the Korean War
- Declaration of Anti-National Art Exhibition and the Informel Movemen
- Korean Artists in the Period of International Biennales
- Figurative Artists, the Outsiders
05 Avant-Gardes and Conservatives of the 1970s
- Introduction of Conceptual Art
- Monochrome Painting
06 Counterattack of the Image in the 1980s
- Minjung Art and Aesthetic Realism
- Beyond the Restriction of Modernism