전시
-
예정 《미니버스, 오르트 구름, ㄷ떨:안녕인사》
- 전시기간
- 2025.04.10~2025.05.18
- 관람료
- 무료
- 오프닝
- 장소
- 아르코미술관 제1, 2전시실
- 작가
- «미니버스» 강석호, 권오상, 김솔이, 노은주, 문이삭, 박광수, 야광 «오르트 구름» 김규림, 이민지, 한우리, 홍진훤, 황효덕 «ㄷ떨:안녕인사» 고재욱, 권세정, 김용관, 마실, 문이삭, 박혜연, 신제현, 신지선, 이생강, 임성연, 정희영, 조상인, 조습, 조영주, 조은지, 최소연
- 부대행사
- 주관
- 주최
- 문의
- 02-760-4825
《미니버스, 오르트 구름, ㄷ떨:안녕인사
- 전 시 명 :《미니버스, 오르트 구름, ㄷ떨:안녕인사》
- 전시기간 : 2025.4.10.(목)-2025.5.18(일)
- 운영시간 : 11시-19시(매주 월요일 휴관)
- 전시장소 : 아르코미술관 제1, 2전시실
- 장르 및 작품수 : 영상, 설치, 사진, 회화 등 20여 점
- 기획 : «미니버스»전 권혁규, «오르트 구름»전 김신재, «ㄷ떨:안녕인사» 김도희
- 참여 예술인 : «미니버스» 강석호, 권오상, 김솔이, 노은주, 문이삭, 박광수, 야광«오르트 구름» 김규림, 이민지, 한우리, 홍진훤, 황효덕«ㄷ떨:안녕인사» 고재욱, 권세정, 김용관, 마실, 문이삭, 박혜연, 신제현, 신지선, 이생강, 임성연, 정희영, 조상인, 조습, 조영주, 조은지, 최소연
- 문의 : 02-760-4825
«미니버스, 오르트 구름, ㄷ떨:안녕인사»는 한국문화예술위원회(예술위)의 신진 예술인 지원 공간인 인사미술공간(이하 인미공)이 2000년 개관이후 약 25년 동안 남긴 문화적 자산을 협력 기획자 3인과 참여예술인 28인의 시선으로 바라보는 전시이다. 인미공은 예술위 산하 공간이지만 비제도적 · 대안적 성격을 지닌 ‘제도권 내의 제도 밖’이라는 특수성을 지니고 약 350건이 넘는 전시와 프로젝트를 선보였다. 그리고 예술위 지원사업과 연계한 전시 및 교육, 예술 비평지 발간, 영상 미디어 배급 및 레지던시 운영 등을 수행해 왔다.
이번 전시는 인미공의 다양한 사업 중에서 특히 신진 작가 창작 지원, 영상 미디어 활성화, 시각 예술 비평지 발간이라는 세 가지 사업에 주목한다. 그리고 예술위 신진 기획자 양성 프로그램에 참여했던 기획자 3인이 각자의 연구와 활동을 바탕으로 이 세 가지 사업을 간접적으로 매개하는 전시를 구현한다. 각 전시는 ‘사라짐을 일종의 조건으로 인미공에 부여된 정체성과 역사 기술의 방식을 재고’하거나(«미니버스», 권혁규 기획), ‘오늘날 기술 환경 및 이미지의 생태계 속에서 미디어 아카이브의 불가능성을 의식하며 인접한 기술적 지지체를 경유해 무빙 이미지의 장소를 고찰’하고(«오르트 구름», 김신재 기획), ‘인미공의 마지막 순간을 예술과 공간, 사람 사이의 떨림과 미시사로 새롭게 엮어’내는 출간물을 선보인다(«ㄷ떨:안녕인사», 김도희 기획).
포스터에는 각 전시의 단서가 되는 키워드가 시각적으로 담겨있다. 전시 《미니버스》는 ‘소문자, 이동, 경유지, 경로..’등의 키워드를, 《오르트 구름》은 ‘흩어진 혜성, 신호, 얼음조각, 씨앗의 운반..’과 같은 단서를 지니고 있으며, 《ㄷ떨:안녕인사》는 ‘다양한 목소리, 손 끝에 닿은 책장이 부드럽고 미세하게 떨리며 움직이는 느낌’을 상상하면서 전시와 만날 수 있다. 그리고 이러한 키워드들은 인미공이 지녀온 이미지, 즉 소문자의 철학이나 작은 목소리 존중, 거대 담론의 다른 급부로서 인미공의 행보를 은유한다. 나아가 씨앗이 지닌 잉태의 이미지가 인미공의 지속 확장 가능성을, 떨림음의 이미지가 파열과 교류라는 전시의 방법론적 접근과 연동되는 지점도 엿볼 수 있다.
인미공은 젊은 예술인의 다양한 활동이 벌어지는 공간으로 오랫동안 그 독자성을 유지해왔다. 올해 6월 원서동 시절을 마무리하고 운영을 종료하지만, 이번 전시처럼 향후 여러 전시 및 프로젝트에서 그 유산은 지속해서 소환되고 새로운 맥락을 얻을 것이다. 그리고 시대의 요구와 흐름에 맞춰 당대 신진 예술인들의 창작 활로이자 사랑방이고 살롱이었던 무언가는 계속해서 생겨나고 사라질 것이다. 이번 전시가 인미공에 대한 기억에서 출발하여 동시대 예술계에 남긴 흔적들을 현재, 그리고 미래로 연결하는 다양한 시도들 중 하나가 되기를 기대한다.
자료담당자[기준일(2025.4.4.)] : 미술관운영팀 차승주 02-760-4608
게시기간 : 25.4.4. ~
Minibus, Oort Cloud, Fluttering Pages
- 전 시 명 : Minibus, Oort Cloud, Fluttering Pages
- 전시기간 : 2025.4.10 - 2025.5.18
- 운영시간 : 11AM-19PM
- 전시장소 : ARKO Art Center Gallery 1, 2
- 기획 : Minibus curated by Hyukgue KwonOort Cloud curated by Shinjae KimFluttering Pages curated by Dohee Kim
- 참여 예술인 :
- Minibus
- Kang Seok Ho, Gwon Osang, Kim Sollee, Rho Eunjoo, Moon Isaac, Park Gwangsoo, Yagwang
- Oort Cloud
- Kim Kyulim, Yi Minji, Han Uri, Hong Jin-hwon, Hwang Hyo Duck
- Fluttering Pages
- Koh Jaewook, Kwon Sea Jung, Kim Yongkwan, Masil Collective, Moon Isaac, Park Haeyun, Shin Je Hyun, Shin Ji-sun, Lee Seang-gang, Lim Sung Yon, Chung Hee Young, Cho Sang In, Jo Seub, Cho Youngjoo, Cho Eunji, Choi Soyeon
- 문의 : +82-2-760-4850
Minibus, Oort Cloud, Fluttering Pages, organized by three collaborative curators and featuring 28 artists, aspires to glance over the cultural legacy left by Insa Art Space (hereafter “IAS”) over its 25 years of existence. IAS, a space that the Arts Council Korea (hereafter “ARKO”) had provided as a means of supporting emerging artists, was indeed a subsidiary of ARKO, but it also had noninstitutional and alternative characteristics that gave it the singular position of being “extra-institutional, yet within the institutional framework.” Since its foundation in 2000, IAS has organized more than 350 exhibitions and projects and supported artists’ studio practices, art education, art journal publication, video media distribution, and residencies.
Among these diverse IAS initiatives, this exhibition is specifically focused on the following three: support for emerging artists, promotion of video media, and publishing of visual arts journals. Three curators who have come through ARKO’s curator incubating programs have drawn upon their own research and activities to organize three sub-exhibitions that each channel these three initiatives indirectly. Each exhibition, respectively, “sets disappearance as a condition to reconsider the identity assigned to IAS and the method of historical narration.” (Minibus, curated by Hyukgue Kwon), “contemplates the site of moving images through adjacent technological supports while taking into account the impossibility of operating a media archive within today’s technological environment” (Oort Cloud, curated by Shinjae Kim), and “showcases a publication that employs the vibrations and microhistories between art, space, and people to newly interweave the last days of IAS” (Fluttering Pages, curated by Dohee Kim).
The exhibition poster contains visual representations of the keywords that serve as the clues to each exhibition. For Minibus, its keywords include “lowercase, movement, stopover, route,” while Oort Cloud holds clues such as “scattered comet, signal, ice fragment, transportation of seeds,” and Fluttering Pages allows visitors to encounter the exhibition by imagining “diverse voices, the feeling of a book’s pages vibrating and moving gently and minutely as they are touched by one’s fingertips.” These keywords metaphorically represent the journey of IAS by pointing to the identities that the space constantly exemplified, such as the philosophy of the lowercase, respect for small voices, and the compensation for macro discourses. Furthermore, the image of seeds, suggesting conception, relates to the potential within IAS for sustained expansion, and the idea of the vibrato synchronizes rupture and exchange — two of the exhibition format’s methodological approaches.
IAS operated by the Arko Art Center long maintained its uniqueness as a space that welcomed diverse activities from young artists. The Wonseo-dong era of IAS ends this June, and while there are no plans for its next location, the legacy of IAS will continue to be summoned and gain new contexts through various future exhibitions and projects, just as in this exhibition. Spaces that function as a creative outlet, lounge, and salon for the emerging artists of an era will always come and go, responding to the specific demands and trends of their time. Taking the memories of IAS as their starting points, Minibus, Oort Cloud, and Fluttering Pages collect the space’s marks in the contemporary art world, and aspire to link them to the present and the future.
자료담당자[기준일(2025.4.4.)] : 미술관운영팀 차승주 02-760-4608
게시기간 : 25.4.4. ~